Διαχείριση άγχους στα παιδιά με διαφραγματική αναπνοή

Tο τελευταίο πράγμα που θέλουμε σαν γονείς, είναι να βλέπουμε τα παιδιά μας αδύναμα και αγχωμένα. Οι καθημερινοί ρυθμοί, το διάβασμα, το φορτωμένο πρόγραμμα, ενδεχόμενες αλλαγές στο κοντινό τους περιβάλλον, οι διαπροσωπικές σχέσεις, οι φιλίες, η συναισθηματική φόρτιση, οι ορμονικές διαταραχές (για τους εφήβους), η περίοδος προσαρμογής και ο φόβος του αποχωρισμού (για τα προνήπια), καθώς και η νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί στον χώρο της Παιδείας εξαιτίας του Covid – 19, είναι ορισμένα μόνο από τα πολλά ζητήματα, τα οποία προβληματίζουν και αγχώνουν τα παιδιά και τους εφήβους.

Σύμφωνα με την Ψυχολόγο – Παιδοψυχολόγο Αλεξάνδρα Καππάτου, βασικό βήμα στη μάχη κατά του άγχους είναι να μπορέσουμε να το  αναγνωρίσουμε έγκαιρα. Η ίδια εξηγεί ότι στα παιδιά, το άγχος εκδηλώνεται μέσα από διάφορες συμπεριφορές που σπάνια πάει η σκέψη μας ότι πίσω από αυτές υπάρχει άγχος…

Δώστε λοιπόν ιδιαίτερη σημασία αν τα παιδιά σας παρουσιάσουν τα εξής σημάδια:

Μικρότερα παιδιά

  • Έχουν ξεσπάσματα θυμού, γκρίνιας ή κλαίνε πολύ και με το παραμικρό
  • Παλινδρομούν σε παλιότερα στάδια ανάπτυξης  που είχαν κατακτήσει (π.χ. βρέχουν το κρεβάτι τους, ενώ η ηλικία τους δε δικαιολογεί κάτι τέτοιο)
  • Είναι υπερβολικά ανήσυχα ή θλιμμένα
  • Έχουν αλλάξει οι συνήθειες στον ύπνο και στη διατροφή τους (κοιμούνται αργά, τρώνε ακατάστατα κλπ.) 

Μεγαλύτερα παιδιά και έφηβοι

  • Είναι  ευέξαπτα και συχνά εκφράζουν  επιθετικότητα προς τα αδέλφια τους ή και προς εσάς
  • Έχουν αλλάξει οι συνήθειες του ύπνου ή του φαγητού τους (π.χ. κοιμούνται πολλές ώρες ή έχουν αϋπνίες, τρώνε πολλά γλυκά, κτλ.)
  • Δυσκολεύονται  να συγκεντρωθούν
  • Αποφεύγουν δραστηριότητες που απολάμβαναν στο παρελθόν και όχι απλά εξαιτίας της καραντίνας (π.χ. δε θέλει να παίξει το αγαπημένο του βιντεοπαιχνίδι, να ακούσει μουσική κλπ.)
  • Παρουσιάζουν ανεξήγητους πονοκεφάλους ή άλλα σωματικά συμπτώματα (π.χ. στομαχόπονο) χωρίς εμφανή οργανικό  λόγο, σύμφωνα με τα λόγια του παιδιάτρου τους
  • Κάνουν χρήση αλκοόλ, καπνού ή άλλων ουσιών, κλπ.

Διαχείριση του στρες με Διαφραγματική Αναπνοή

Την ίδια ώρα, η Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια, Δρ. Χαρά Τσέκου εξηγεί ότι το στρες διαταράσσει το ρυθμό αναπνοής μας. Όταν είμαστε σε ένταση, η αναπνοή μας είναι άτακτη και γρήγορη, με αποτέλεσμα να λαμβάνουμε περισσότερο οξυγόνο από όσο χρειαζόμαστε. Έτσι, οι πνεύμονες γεμίζουν με οξυγόνο που δε διοχετεύεται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του καρδιακού ρυθμού για να ισορροπήσουν τα ποσοστά οξυγόνου και διοξειδίου του άνθρακα στο αίμα μας. Το περίσσιο οξυγόνο εγκλωβίζεται στο κάτω μέρος του πνεύμονα μας και πιέζει το στομάχι, με αποτέλεσμα να νιώθουμε μια αίσθηση “κόμπου” ή αναγούλας. Συχνά, η γρήγορη και άτακτη αναπνοή γίνεται συνήθεια. Η σωστή αναπνοή είναι πολύ σημαντική και μπορούμε μέσα από την εξάσκηση να την ελέγχουμε!

Οδηγίες:

Ξεκινήστε ξαπλωμένος, αργότερα καθιστός, τέλος όρθιος

  • Τοποθετείστε το ένα χέρι στο στήθος και το άλλο στο στομάχι
  • Εισπνεύστε από τη μύτη> στομάχι φουσκώνει
  • Ελάχιστη κίνηση στήθους (κίνηση χεριών)
  • Απαλή εκπνοή από τη μύτη
  • Επαναλάβετε με ρυθμό
  • 8-12 αναπνοές / λεπτό

Το Υπουργείο Υγείας (Τμήμα Ανάπτυξης Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας και Πρόληψης) έχει δημιουργήσει ένα πολύ ωραίο, έξυπνο και επεξηγηματικό βίντεο – animation για την Τεχνική της διαφραγματικής αναπνοής (τα θετικά να λέγονται…), με στόχο την ευαισθητοποίηση, την ενημέρωση του μαθητικού πληθυσμού και την προαγωγή της ψυχικής υγείας του παιδιού και του εφήβου. Δείτε το:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: